Stomerij Eco Cleaning 10 jaar
Kortingsactie in jubileumweek

[ERMELO] Stomerij Eco Cleaning bestaat op 7 september 2019 10 jaar. Eigenaresse Monique van Dijk viert dit met een jubileumactie. Van 12 tot en met 20 september krijgt de klant 10 procent korting op het reinigen van kleding en dekbedden.

Monique van Dijk werkte al 2 jaar bij Stomerij Fred Butler, toen ze in 2009 hoorde dat het Duitse bedrijf ermee stopte. ,,Ik kon kiezen: of ik stond op straat, of ik nam het bedrijfje over”, vertelt de Puttense (55), die een aantal veranderingen doorvoerde. ,,Het was een koude stomerij die het wasgoed dat de mensen brachten uitbesteden naar een grote stomerij. Ik heb het naar een warme stomerij gebracht en heb geïnvesteerd in nieuwe reinigingsmachines en afwerking machines voor onder meer strijken. Destijds werd alles chemische gereinigd, maar bij de overname heb ik dat gelijk veranderd. Ik koos voor de naam Eco Cleaning en reinig duurzaam met milieuvriendelijke en afbreekbare zeep.”

[SELFSERVICE] Stomerij Eco Cleaning is ook een wasserij. ,,Mensen denken vaak dat kleding alleen gestoomd wordt en niet gewassen. Ik heb een selfservice, waarbij mensen zelf hun was in de machine kunnen doen circa twee uur later weer kunnen ophalen. De wasserij wordt veel benut door campinggasten, dagjesmensen, maar ook mensen van wie thuis de wasmachine stuk is.

De stomerij heeft een Quick service voor spoedopdrachten: wat voor 10.00 uur gebracht wordt, kan dezelfde dag rond 17.00 uur weer worden opgehaald.”

Ook is er een ophaal- en bezorgservice voor particuliere was van verzorgingstehuizen. ,,En ik reinig ook bruidsjurken en bedrijfskleding.” Leer en suède kan ook bij Eco Cleaning worden gereinigd, evenals dekbedden en vloerkleden.

[VERVEN EN REPARATIE] Naast de stomerij heeft Van Dijk nog meerdere diensten, zoals het verven van artikelen. ,,Ik geef kleding een tweede kans, bijvoorbeeld een vaal geworden spijkerbroek of zwarte broek. Door ze te verven, lijken ze weer als nieuw. Ook verf ik geregeld t-shirts, blouses en af en toe bankhoezen.”

Herstellen van kleding is ook mogelijk. Reparaties variëren van een nieuwe zoom in een broek tot een nieuwe voering in de jas.

Door haar jarenlange ervaring in de stomerij kan Van Dijk haar klanten goed informeren. ,,Persoonlijke aandacht vind ik belangrijk. Ik ben klantvriendelijk en neem de tijd. Mensen kunnen meteen vertellen wat de vlek is en wat ze eraan gedaan hebben. Ik kan uitleggen waarom iets wel of niet schoon wordt. Ook specifieke wensen kan ik overleggen. Ik herken snel of vlekken er niet meer uit gaan en of er motten gaten zitten in een pak. Mensen verwachten vaak dat kleding als nieuw terug komt als ze het naar de stomerij brengen. Ik doe mijn uiterste best om het zo mooi mogelijk te maken, maar als nieuw kan niet. Mensen verwachten soms teveel.”

De 10 jaar zijn omgevlogen voor Van Dijk. ,,Ik haal veel voldoening uit mijn werk en doe het dagelijks met plezier. 9 van de 10 keer krijg ik de vlekken eruit en zie ik mensen blij worden dat het gelukt is. De waardering geeft voldoening.”

Geschreven en foto door Marco Jansen van Het Kontakt Ermelo